اینترنت وب منبع عظیمی از اطلاعات است که روزبه روز بر حجم آن افزوده می شود.
خصوصا
جنبه مثبت وب این است که اطلاعات فراوانی را در موضوعاتی بسیار گسترده ارائه می دهد.
اما جنبه منفی آن این است که اگر دنبال موضوعی خاص باشد ، معلوم نیست کدام صفحه را بخواند.
در چنین مواقعی به سراغ موتورهای جستجو گر می روند
موتور جستجو گرسایتی است که با گرفتن عبارت مختصر ، کاربر را با لیستی از سایت ها روبرو می کند که به موضوع مورد علاقه او مرتبط باشد.
موتور جستجو سایتی است که برای کمک به کاربران در یافتن اطلاعات موجود در سایتهای دیگر طراحی شده …..
فصل دوم موتور جستجو چگونه کار می کند ؟
در مبحث نکات افزایش رتبه سایت در گوگل موتورهای جستجو دو عملکرد اصلی و بزرگ دارند:
۱- خزیدن و ایندکس کردن
اول اینکه این موتورهای جستجو در سایت های مختلف می خزند و آنها را ایندکس می کنند.
شبکه جهانی وب را به عنوان شبکه ای در نظر بگیرید که همانند ایستگاه های مختلف در سیستم متروی یک شهر بزرگ عمل می کند.
هر ایستگاه یک سند منحصر بفردی است (معمولاً هر صفحه از سایت یک سند محسوب می شود البته این اسناد ممکن است به صورت فایل پی دی اف، JPG یا سایر فایل ها نیز باشند). موتورهای جستجوگر به روشی برای خزیدن در کل شهر نیاز دارند و در این مسیر باید ایستگاه های مختلفی را علامت بگذارند تا بتوانند بهترین مسیرهای موجود را پیدا کنند، یعنی همان لینک ها.
لینکها به ربات های خودکار موتورهای جستجوگر (که به این ربات ها خزنده یا عنکبوت گفته می شود) اجازه می دهد در وب، به میلیاردها اسناد مرتبط به یکدیگر دسترسی داشته باشند.
۲- پاسخهای مناسب به کاربران
دومین کار این است که وب سایت های مختلف را بر اساس مرتبط بودن موضوعی آنها برای کاربران مرتب می کنند.
موتورهای جستجو ماشین های پاسخ دهنده هستند. زمانی که یک کاربر، کلید واژه ای را جستجو می کند؛ موتور جستجوگر به منظور بررسی اسنادِ مرتبط در پایگاه داده خود، دو کار انجام می دهد:
اول از همه، تنها نتایجی را در اختیار افراد قرار می دهد که مفید هستند و با کوئری جستجوی کاربر در ارتباطند.
دوم نتایج به دست آمده را بر اساس محبوبیت وب سایت ها و اطلاعاتی که فراهم می کنند، رتبه بندی می کند. مرتبط بودن موضوعی و میزان محبوبیت می تواند تاثیر زیادی بر روی سئو سایت شما داشته باشد.
سوال : موتورهای جستجو چگونه محبوبیت محتوای سایت ها را تشخیص می دهند؟
برای یک موتور جستجو، مرتبط بودن چیزی بیشتر از پیدا کردن کلمات مناسب در یک سایت است. در روزهای اولیه دنیای وب، موتورهای جستجوگر از این مرحله ساده، پا را فراتر نمی گذاشتند و نتایج به دست آمده ارزش محدودی داشت.
در طول سال ها، مهندسان روش های بهتری را برای منطبق کردن نتایج با جستجوهای افراد پیدا کردند. امروزه، صدها فاکتور بر روی مرتبط بودن محتوای سایت تاثیر دارد که در این مطلب آموزشی، تعدادی از مهم ترین فاکتورها را با هم مرور خواهیم کرد.
از نظر موتورهای جستجوگر، یک سایت (صفحه یا فایل) هر چقدر محبوب تر باشد، اطلاعات ارزشمندتری دارد و می توانند برای کاربران مفیدتر باشد. این فرضیه در به دست آوردن رضایت کاربران، بسیار موفقیت آمیز عمل کرده است.
نتیجهگیری:
در این مطلب آموزشی موتورهای جستجو را تعریف کردیم و اینکه عملکرد آنها چگونه است. دو عملکرد اصلی موتورهای جستجو که یکی خزیدن و ایندکس کردن بود و یکی پاسخ مناسب به جستجوی کاربران. و در انتها به راهکارهای نتیجه بخش و توصیه های بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو را مورد بحث قرار دادیم.
هیچ ابزار جادویی وجود ندارد که وبمسترها بتوانند با استفاده از آن، فعالیت موتورهای جستجوگر را پیگیری کنند. تنها روشی که می تواند در این مسیر به وبمسترها کمک کند این است که خودشان از موتور جستجو استفاده کنند، نظریات و فرضیه های خود را بررسی نمایند و در این باره نظر بدهند.